Вдосконалення антикорупційного законодавства

На даний час у ЗМІ активно обговорюється проект вже ухваленого у першому читанні закону про очищення влади (№ 4359а від 24.07.2014), який часто називають "законом про люстрацію". При цьому, без детального (а часто – будь-якого) аналізу змісту проекту в суспільній свідомості створюється враження, що сам факт його прийняття справді дозволить очистити владу. Це враження, на мій погляд, хибне.

Справа не лише у надзвичайно низькому рівні тексту проекту з техніко-юридичної точки зору (очевидно, писалося дуже поспіхом), а, насамперед, у тому, що проект або дублює існуючі неефективні положення законодавства («антикорупційні» перевірки), або пропонує відверто неконституційні речі – наприклад, відповідальність у вигляді звільнення та 10-річної заборони займати певні посади лише за те, що особа у певний час була, наприклад, заступником прокурора будь-якого району (по суті своїй, це кримінальна відповідальність, встановлена «заднім числом»). В цілому слушною (і навіть занадто м’якою) є негативна оцінка проекту, викладена у висновку ГНЕУ. 

Необхідність очищення влади, поза всяким сумнівом, існує. Влада справді глибоко вражена корупцією, яка є чи не найбільшою проблемою сучасного українського суспільства. Проте навряд чи цю проблему можна вилікувати якимись разовими заходами, тим більше, у тому сумнівному вигляді, що пропонується – натомість, необхідний постійно діючий ефективний механізм. Іншими словами, слід вдосконалити існуюче антикорупційне законодавство. Якщо це буде зроблено, потреба у люстрації просто відпаде.

На мою думку, вдосконалення антикорупційного законодавства має передбачати дві основні складові: (1) контроль не лише над доходами, але і над видатками потенційних корупціонерів (це - цілком слушна ідея, закладена у проекті закону "про люстрацію"), і (2) створення механізму для ефективної участі у контролі громадськості.

Обидві ідеї я спробував сформулювати у вигляді проекту відповідного закону, що супроводжується додатковими поясненнями та порівняльною таблицею пропонованих змін до чинного законодавства. Буду вдячний і за критику та поради, і за просування ідеї (якщо вона підтримується, звісно).